Vi trenger to personer til kontrollkomiteen!
På Idrettstinget 2019 ble det vedtatt at alle idrettslag skal ha et kontrollutvalg som skal bestå av minst 2 medlemmer og et varamedlem istedenfor 2 revisorer.
Årsmøtet i mars 2020 gir fullmakt til styret til å velge to personer til denne komiteen. Vi har en varamann i komiteen. Derfor trenger vi to personer til.
Hvilke oppgaver har et kontrollutvalg?
Oppgavene til kontrollutvalget fremgår av NIFs lov § 2-12:
Kontrollutvalget skal:
- Påse at organisasjonsleddets virksomhet drives i samsvar med organisasjonsleddets og overordnet organisasjonsledds regelverk og vedtak,
- Ha et særlig fokus på at organisasjonsleddet har forsvarlig forvaltning og økonomistyring, at dets midler benyttes i samsvar med lover, vedtak, bevilgninger og økonomiske rammer,
- Forelegges alle forslag til vedtak som skal behandles på årsmøte/ting, og avgi en uttalelse til de saker som ligger innenfor sitt arbeidsområde.
- Føre protokoll over sine møter, avgi en beretning til årsmøte/ting og foreta regnskapsrevisjon.
Kontrollutvalget skal også ha tilgang til alle opplysninger, redegjørelser og dokumenter som utvalget anser nødvendig for å utføre sine oppgaver.
Norges Idrettsforbund har utarbeidet en sjekkliste for kontrollutvalg.
De får tilbud om å få kurs eller opplæring.
Om de er interessert, kan de ta kontakt med:
styreleder Mikal Urgård,
Nr: 900 52 707
Epost: trondheimdovesil@gmail.com.